Jänistarinat, Ymmärtävän kuuntelemisen ohjelma päiväkodeille ja kodeille
Mattinen, A., Kajamies, A., Räsänen, P., Hannula-Sormunen, M. M.. & Lehtinen, E.
Esityksessä kuvataan kehittämäämme Ymmärtävän kuuntelemisen ohjelmaa, Jänistarinoita. Jänistarinat-ohjelman tavoitteena on tukea erityisesti niitä lapsia, joilla 4-vuoden ikään mennessä on havaittu puutteita kuullun ymmärtämisen taidoissa. Ohjelma materiaaleineen on tarkoitettu päiväkotien ja kotien yhteiseen käyttöön. Vuoden kestoinen Jänistarinat–ohjelma sisältää 20 tarinaa. Tarinoiden lähtökohtana on Pikkujäniksen saapuminen päiväkotiin. Pikkujänis saa hoitopaikan päiväkodista siksi aikaa, kun Äitijänis on pitkällä tutkimusmatkalla. Matkaltaan Äitijänis ”lähettää” kirjeitä päiväkotiin. Äitijäniksen kirjeet tulevat päiväkotiin kerran viikossa. Kirje luetaan ensin pienryhmässä, jonka jälkeen se luetaan uudelleen kaikille ryhmän lapsille yhteisesti. Tämän jälkeen Äitijäniksen kirje lähetetään päiväkodista lapsen mukana kotiin. Tarkoituksena on, että vanhemmat lukevat kirjeen kotona lapsensa kanssa ja keskustelevat samalla kirjeeseen liittyvistä asioista ohjelman periaatteiden mukaisesti.
Jänistarinat-ohjelman toimintamalli rakentuu kolmen keskeisen lähtökohdan varaan. Laajimman kehyksen ohjelmalle tarjoavat sosiokulttuuristen teorioiden näkemykset lapsen ja aikuisen välisen opetus-oppimisvuorovaikutuksen laadusta. Toisena lähtökohtana ovat yleisten oppimisvalmiuksien kehittymistä tukevat periaatteet, jotka pohjautuvat aikaisempiin kognitiivisiin kehittämis- ja rikastamisohjelmiin. Kolmannen lähtökohdan muodostaa ohjelman varsinainen sisältö eli lasten kuullun ymmärtämisen taitojen kehittäminen.
Jänistarinoissa lapsen kuullun ymmärtämisen kehittymistä tuetaan keskustelevan lukemisen menetelmällä. Keskustelevalla lukemisella tarkoitetaan lasten ja aikuisten yhteisissä lukuhetkissä tapahtuvaa keskustelua ja vuorovaikutusta, joka kohdistuu luettavaan tarinaan. Lasta rohkaistaan tekemään kysymyksiä luettavasta tarinanasta ja pohtimaan tarinan tapahtumia. Lasta autetaan ymmärtämään ja tulkitsemaan tarinan tapahtumia omakohtaisten kokemusten ja konkreettisten esimerkkien avulla.
Esityksessä kerrotaan myös Jänistarinat-ohjelmaan kohdistuneista interventiotutkimuksista. Ensimmäiseen interventiotutkimukseen osallistuneiden lasten kuullun ymmärtäminen kehittyi enemmän kuin kontrolliryhmän lasten, jotka osallistuivat Nallematikka-ohjelmaan. Olemme kehittäneet ohjelmaa ensimmäisestä interventiotutkimuksesta saamiemme tulosten pohjalta. Tämän toisen, laajemman interventiotutkimuksen aineisto saadaan kerättyä vuoden 2013 loppuun mennessä. Esityksessä kuvataan myös tätä laajempaa interventiotutkimusta sekä keräämäämme tutkimusaineistoa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia toimintamallin syvempään analysointiin.