Vesa Närhi, PsT, Niilo Mäki Instituutti
Opettajien havaintojen mukaan tarkkaamattomuus ja ylivilkkaus ovat hyvin tavallisia sekä opiskelua että sosiaalisa tilanteita ja suhteita haittaavia käyttäytymisen piirteitä esi- ja alkuopetusikäisillä lapsilla. Usein opettajat kokevat nämä käyttäytymisen piirteet kuormittavina ja opetustilanteita ja oppimista häiritsevinä. Koulun aloitusvaiheessa oman toiminnan säätelyn taidot kehittyvät lapsilla nopeasti, ja lasten välillä on paljon yksilöllistä vaihtelua oman toiminnan säätelyn taitojen oppimisen nopeudessa ja helppoudessa–osa lapsista tarvitsee muita lapsia enemmän tukea oppiakseen näitä taitoja.
Koulussa sovellettavia tukitoimia tarkkaamattomille ja ylivilkkaille lapsille on tutkittu suhteellisen paljon, ja niiden vaikuttavuus on osoitettu. Keskeiset toimintatavat taitojen kehittymisen tukemiseksi on huolehtia siitä, että säännöt ja käyttäytymisodotukset ovat selkeitä ja että lapsille annetaan johdonmukaista ja välitöntä palautetta heidän onnistumisestaan. Erityisen tärkeää on huomata lasten onnistumiset ja ohjata lapsia positiivisen palautteen avulla. Tukitoimia voidaan soveltaa koulun arkeen, joskaan se ei aina ole helppoa. Esityksessä kuvataan tukitoimien periaatteet joita elävöitetään käytännön esimerkeillä. Esityksessä kuvataan myös Niilo Mäki Instituutissa kehitetty ja kokeiltu toimintamalli, jolla opettajia voidaan tukea tukitoimien suunnittelussa ja toteutuksessa.