Marja-Leena Laakso, professori, Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen laitos
Esityksessä pohditaan, mitä kaikkea lapsen subjektiivisen kokemuksen kuuleminen voi tarkoittaa varhaiskasvatus- ja kuntoutuspalveluissa. Näkökulmana on erityisesti lapsen kuuleminen liittyen hänen sosioemotionaalisen kehityksensä tukemiseen sekä lapsen osallisuuden mahdollistumiseen eri palveluissa. Aihetta lähestytään esittelemällä perusteita lapsen subjektiivisen kokemuksen kuulemiselle sekä tarkastelemalla esimerkkejä kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta. Kirjallisuus osoittaa, että osallisuuden ja kuulemisen käytäntöjä on monenlaisia. Yhtenä esimerkkinä kuvataan Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitoksessa kehitettyä Tarinataikurituokio -menetelmää, jota on sovellettu sekä kuntoutus- että varhaiskasvatuspalveluissa lapsen subjektiivisen kokemuksen kuulemisen menetelmänä.