Christine Välivaara, projektipäällikkö, Pesäpuu ry /SISUKAS- projekti
Sijoitetuilla lapsilla on moninkertainen riski syrjäytyä koulupolulta ja siksi on tärkeää kartoittaa tuen tarpeet jo esi- ja alakoulussa. Traumatisoituminen varhaisissa kiintymyssuhteissa asettaa haasteita lasten oppimiselle, kyvyille säädellä tunteitaan ja olla vuorovaikutussuhteessa tosiin. Lapsilla on vahvuuksia, jotka saattavat kompensoida kehityksen palapelin heikkoja lenkkejä. Ilman tarkempaa tutkimusta lapsen vaikeudet saattavat jäädä tunnistamatta. Oppiaineksen vaikeutuessa lapsen oppimisen pulmat voivat näyttäytyä häiritsevänä käyttäytymisenä tai koulupoissaoloina. Miten traumatisoituneen lapsen haastavaan käyttäytymiseen tulisi suhtautua? Mitä opettajan olisi hyvä tietää traumoista, kiintymyssuhteesta ja kiintymyskeskeisestä kasvatuksesta? Mikä auttaa opettajaa jaksamaan?
Koulu on keskeisessä roolissa lapsen selviytymisen edistäjänä. Peruskoulun päättötodistuksen saaminen ja ammattiin valmistuminen ovat tärkein sijoitettujen lasten elämässä pärjäämistä ennustava tekijä. Luennossa pureudutaan traumatisoituneen lapsen kokemusmaailmaan, kehityksen palapeliin ja pohditaan keinoja kohdata turvattomasti kiintynyttä lasta koulumaailman arjessa. Esittelyssä on myös Pesäpuu ry:n monitoimijainen SISUKAS- interventio lapsen tuen tarpeiden kartoittamiseen, moniammatillisen yhteistyön tiivistämiseen ja oikea-aikaiseen tukeen.
SISUKAS 2012-2016 –projekti on osa RAY:n Emma ja Elias, Pidetään huolta lapsesta – ohjelmakokonaisuutta. Projektin pilottialueena on Keski-Suomi. Esikuvana on ruotsalainen SkolFam®-malli.