Marika Peltonen, FM, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
Olli-Pekka Malinen, KT, Niilo Mäki Instituutti
Koko koulun positiivisen käyttäytymisen tuen (englanniksi School Wide Positive Behaviour Support) toimintamalleja on käytetty 2000-luvulta lähtien tuhansissa kouluissa ympäri maailmaa, mm. Norjassa, Alankomaissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Suomessa toimintamallin kehittämistyö aloitettiin Varkaudessa kolmessa eri koulussa. Koko koulun positiivisen käyttäytymisen tuen ajatuksena on, että jokainen koulu kehittää tiettyjen periaatteiden pohjalta oman tapansa tukea oppilaiden tavoitteiden mukaista käyttäytymistä. Toiminnan kehittämisvaiheessa koulun opettajat, muut aikuiset, oppilaat ja huoltajat määrittelevät koulun käyttäytymisodotukset ja kuvaavat, mitä ne ovat toivottavina tekoina ja toimintana koulun arkisissa tilanteissa. Toimintamallin toteutusvaiheessa hyvän käyttäytymisen tavoitteita ja tapoja opetetaan oppilaille ja heitä kannustetaan toimimaan odotusten mukaisesti antamalla positiivista palautetta onnistuneesta toiminnasta. Myös ongelmatilanteita varten kehitetään koulun yhteiset toimintatavat. Kaikkien oppilaiden positiivisen käyttäytymisen ohjaamisen lisäksi kouluissa otetaan käyttöön suunnitelmallisesti uudistettuja tehostetun ja erityisen tuen muotoja hyvän käyttäytymisen tukemiseksi.