KESKIVIIKKO 17.11.2021
AAMUPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
Keinoja arjen haastaviin tilanteisiin (luento 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
- Mitä koemme haastavaksi käyttäytymiseksi?
- Haastavan käyttäytymisen syitä
- Miten haastavaa käyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä?
Kouluttaja:
Päivi Norvapalo, KM, ohjaava opettaja, työnohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Materiaalimaistiaiset: arjessa toimivia materiaaleja vuorovaikutuksellisesti keskustellen (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Kokeillaan ja pelataan! Materiaalivinkkejä koulu- ja eskariarkeen.
Kouluttajat:
Tiina Heikkinen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Anu Pakkanen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Yhteisopettajuuden kehittäminen (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Esi- ja perusopetuksen henkilöstö, oppilaitosten johto sekä muut yhteisopettajuudesta kiinnostuneet
Sisällönkuvaus:
Työpajassa pureudutaan yhteisopettajuuden kehittämiseen. Työpajan tapausesimerkit kuvaavat tilanteita, joissa yhteisopettajuus mahdollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen inklusiivisen toteutuksen.
Kouluttajat:
Olli-Pekka Malinen, KT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Iines Palmu, KM, väitöskirjatutkija, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Juha Kontinen, KM, erityisluokanopettaja, yliopistonopettaja, Jyväskylän yliopisto
Koulun aloitus ja neuropsykiatriset haasteet (luento 90 min)
Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Luennolla käydään läpi neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemistä koulun aloitusvaiheessa sekä varhaisen tuen toteuttamisen edellytyksiä. Kokemusasiantuntijan osuudessa käsitellään tarkemmin Touretten oireyhtymää.
Kouluttajat:
Satu Peitso, neuropsykologiaan erikoistuva psykologi, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Niko Romo, kokemusasiantuntija, ohjaaja, neuropsykiatrinen – valmentaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Onnistumisia vuorovaikutukseen (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Onnistumisia vuorovaikutukseen oppilaan kanssa, jolla on ilmaisun/ymmärtämisen pulmaa, kommunikaation tukikeinoja eri tilanteisiin; välineitä ja vinkkejä sekä hyviä kokemuksia ja tarinoita onnistumisen kokemuksista.
Kouluttajat:
Heljä Happonen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Riina Niutanen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KESKIPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
Toiminnallista ja tarinallista ohjelmointia (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkupetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Työpajassa tutustutaan siihen, mitä ohjelmointi ja ohjelmoinnillinen ajattelu tarkoittavat varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa. Osallistujat pääsevät kokeilemaan käytännössä erilaisia tapoja ja työvälineitä ohjelmoinnin soveltamiseen toiminnallisesti, tarinallisesti ja leikinomaisesti.
Kouluttajat:
Merja Kuosmanen, KM, lehtori
Tuula Nousiainen, KTT, erityisasiantuntija
Erityinen tuki esiopetuksessa (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö, erityisesti varhaiskasvatuksen erityisopettajat, päiväkodinjohtajat ja rehtorit
Sisällönkuvaus:
Työpajassa kerrotaan erityisen tuen päätöksen sisällöstä sekä päätösprosessista. Lisäksi pohditaan pidennetyn oppivelvollisuuden eri toteuttamismahdollisuuksia.
Kouluttajat:
Päivi Lång, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Riina Niutanen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Kouluvalmiudet varhaiskasvatuksessa (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Työpajan sisältö:
Työpajassa pohditaan sitä, millaisten asioiden harjoittelu ja tukeminen antaa lapselle parhaat eväät varhaiskasvatuksesta esiopetuksen ja perusopetuksen toimintaympäristöihin siirryttäessä.
Kouluttajat:
Tiina Heikkinen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Riina Niutanen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Hyvinvointia koko koululle Yhteispelillä (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Yhteispeli on Suomessa kehitetty menetelmä, jonka tavoitteena on tukea lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sekä vahvistaa koko kouluyhteisön hyvinvointia. Luennolla (45 min) pureudutaan seuraaviin kysymyksiin Yhteispelin viitekehyksen kautta:
- Mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat?
- Millainen kouluympäristö tukee em. taitojen oppimista?
- Millaisilla käytännönläheisillä toimintatavoilla taitoja voidaan tukea?
- Miten koulun aikuiset toimivat yhdessä, jotta lasten taidot vahvistuvat?
Työpajassa (45 min) saadaan käytännönläheisiä maistiaisia tunne -ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta alakouluikäisille. Samalla keskustellaan siitä, miten luokan toimintaympäristöä voidaan muokata enemmän positiivista vuorovaikutusta tukevaksi.
Kouluttaja:
Tiina Ojala, KM, Yhteispeli-kouluttaja, luokanlehtori, Tampereen yliopiston normaalikoulu
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Varhaiskasvatus – ProVaka (luento 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen sosiaalista käyttäytymistä opettavaksi. Osuus koostuu kahdesta kokonaisuudesta. Luento-osuudessa esitellään ProVaka-toimintamalli, sen teoreettiset perustat ja suomalainen sovellus. Kokonaisuutta täydentävät työpajaosuudessa ProVaka-toimintamallia toteuttaneiden päiväkotien kuvaukset omasta kehittämistyöstään. Kokonaisuuden aikana matkataan sujuvasti nojatuolista hiekkalaatikkoon, teoriasta käytäntöön, ja käydään vuoropuhelua näiden välillä.
Kouluttajat:
Närhi Vesa, Dos., PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Jyväskylän yliopisto
Karhu Anne, KT, Yliopistonlehtori (erityispedagogiikka), Itä-Suomen yliopisto
Noora Heiskanen, KT, VEO, Yliopistotutkija (erityispedagogiikka), Itä-Suomen yliopisto
Luentomateriaali:
ILTAPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
Maltti – Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmämuotoinen tuki (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Alakoulun henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Voidaanko tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmiin vaikuttaa kouluympäristössä? Maltti – tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmämuotoinen interventio on tarkoitettu tuen muodoksi lapsille, joilla on erityisesti tarkkaavuuden ylläpitämisen ja oman toiminnanohjauksen pulmia. Luennossa käsitellään menetelmästä saatuja kokemuksia ja tietoa.
Työpajassa perehdytään tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen kehitykseen ja vaikeuksien ilmenemiseen kouluiässä. Lisäksi työpajassa tutustutaan tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukemisen menetelmiin, erityisesti Maltti-interventioon.
Kouluttaja:
Mika Paananen, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti, Jyväskylän yliopisto
Tartu tarinaan – lukuintoa toiminnallisesti ja elämyksellisesti (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Tule mukaan yhdessä pohtimaan, millä eri tavoin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö voi herätellä lasten lukuiloa! Työpajassa saat vinkkejä siitä, miten käyttää lastenkirjallisuutta osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogista toimintaa. Pohditaan yhdessä myös kuinka saataisiin lukukulttuuri muuttumaan ja perheet mukaan lukutalkoisiin. Pääset tutustumaan uudehkoihin lastenkirjoihin ja saat konkreettisia vinkkejä, joita voit hyödyntää omassa lapsiryhmässäsi tai työssäsi.
Kouluttaja:
Suvi Ylönen, YTM, KM, veo, hankevastaava, Niilo Mäki Instituutti
Opettajien digitaidot ( työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Kaikki opettajat
Sisällönkuvaus:
Työpajassa tarkastellaan opettajan omaa digipedagogista osaamista DiP-menetelmän avulla, työskennellen yhdessä muiden pajaan osallistuvien kanssa. Saat käsityksen siitä, mitkä asiat sinulla on hallussa, sekä vinkkejä siitä, miten juuri sinun kannattaisi kehittää omaa digipedagogista osaamistasi.
Kouluttajat:
Marika Peltonen, Opetusteknologian asiantuntija, FM, Gradia
Mari Kyllönen, opetustoimen ylitarkastaja, KT, LO Länsi- ja Sisä-Suomen AVI
Hyvinvointitaidot oppimisen tukena (luento 90 min)
Kohderyhmä:
Sisällönkuvaus:
Pohditaan yhdessä hyvinvointitaitoja ja sitä, kuinka niitä voidaan opettaa, oppia ja vahvistaa.
Kouluttajat:
Sari Granroth-Nalkki, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Tiina Heikkinen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Varhaiskasvatus – ProVaka (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen sosiaalista käyttäytymistä opettavaksi. Osuus koostuu kahdesta kokonaisuudesta. Luento-osuudessa esitellään ProVaka-toimintamalli, sen teoreettiset perustat ja suomalainen sovellus. Kokonaisuutta täydentävät työpajaosuudessa ProVaka-toimintamallia toteuttaneiden päiväkotien kuvaukset omasta kehittämistyöstään. Kokonaisuuden aikana matkataan sujuvasti nojatuolista hiekkalaatikkoon, teoriasta käytäntöön, ja käydään vuoropuhelua näiden välillä.
Kouluttajat:
Närhi Vesa, Dos., PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Jyväskylän yliopisto
Karhu Anne, KT, Yliopistonlehtori (erityispedagogiikka), Itä-Suomen yliopisto
Noora Heiskanen, KT, VEO, Yliopistotutkija (erityispedagogiikka), Itä-Suomen yliopisto
TORSTAI 18.11.2021
AAMUPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
KPL= Kuuntelen, puhun ja luen (työpaja 45 min)
Kohderyhmä:
Sisällönkuvaus:
Kokosanamenetelmään ja kuviin pohjautuva KPL-menetelmä kehittää oppijan käsite- ja sanavarastoa sekä tutustuttaa häntä kirjoitettuun suomen kieleen.
Kouluttajat:
Ritva Korhola, KM, erityisluokanopettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Tiina Ervelius, KM, erityisluokanopettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Kun lukemaan oppiminen ei suju (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Työpajassa tarkastellaan lukemaan oppimisen pulmakohtia silloin, kun lapsella on kielellisiä vaikeuksia.
Lukemaan oppimisen yksilöllistä tukemista mallinnetaan käytännön esimerkein.
Kouluttajat:
Sari Ahila, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Pia Pirinen, KM, ohjaava opettaja, eo, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Miten otan huolen puheeksi ja rakennan luottamusta? (luento 90 min) + etukäteistallenne 20 min
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstö
Sisällönkuvaus:
- Haastava käyttäytyminen huolen näkökulmasta
- Erilaisten huolten huomaaminen
- Huolen puheeksiotto
Kouluttajat:
Pirjo Lahtinen, koulukuraattori, sosiaalityöntekijä, perheterapeutti, kouluttaja psykoterapeutti
Sanna Vallenius, ohjaava opettaja, KM, EO, opinto-ohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Strukturointi oppimisen tukena (työpaja 90 min) + etukäteistallenne 20 min
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Lapsen itseohjautuvuutta vahvistamaan. Käytännönläheisesti ennakoinnin ja visuaalisen jäsentämisen keinoista.
Kouluttajat:
Päivi Norvapalo, KM, ohjaava opettaja, työnohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Anu Pakkanen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Sosiaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esi- ja alkuopetuksessa (luento 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Sosiaalisen kehityksen tukeminen ja sosiaalisten taitojen opettaminen ennen kouluikää ja ensimmäisten kouluvuosien aikana. Mitä sosiaaliset taidot ovat? Miten tunnetaidot, itsesäätelytaidot ja kielelliset taidot liittyvät sosiaalisiin taitoihin?
Kouluttaja:
Riina Niutanen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KESKIPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
Selkeän kielen työpaja (90 min)
Kohderyhmä: Esi- ja perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Millaista tekstiä on helppo lukea ja ymmärtää? Millaisia ovat selkokirjat? Työpajassa tutustutaan selkokielen perusteisiin sekä selkokirjoihin ja -oppimateriaaleihin. Lisäksi harjoitellaan tekstin selkeyttämistä käytännössä.
Kouluttaja:
Riikka Tuohimetsä, KM, EO, aineenopettaja, Selkokeskuksen asiantuntija
Hyvä alku varhaiskasvatukselle – miten päiväkodin, perheen ja lapsen rytmit kohtaavat? (luento 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Luennolla käsitellään varhaiskasvatuksen aloitusta alle kolmivuotiaiden ryhmässä. Mitä aloitukseen sisältyy, kun sitä tarkastellaan instituution ja kasvattajatiimin näkökulmasta? Miltä aloitus näyttää perheen ja lapsen prosessina? Esitys perustuu varhaiskasvatuksen siirtymiä koskevaan tutkimushankkeeseen, jota toteutetaan Jyväskylän yliopistossa (Suomen Akatemia 2019-2023).
Kouluttajat:
Niina Rutanen, VTT, varhaiskasvatustieteen professori
Mari Vuorisalo, KT, yliopistotutkija
Trace in ECEC – Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä –hankkeen tutkimusryhmä, Jyväskylän yliopisto
Haastava käyttäytyminen; sen ennaltaehkäisy ja muokkaaminen (työpaja, 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Työpajassa käsitellään haastavaa käyttäytymistä:
- Miten käyttäytymiseen vaikutetaan?
- Käytännön keinoja ja pohdintaa omaan työhön liittyen (osallistujien omat caset)
Kouluttaja: Päivi Norvapalo, KM, ohjaava opettaja, työnohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta (luento 45 min + 60 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Luennolla käsitellään tukivastemallia ja mallin soveltamista eri tyyppiseen tukeen. Tukivastemallilla tarkoitetaan opettajan johdonmukaista työskentelytapaa suunnitella ja toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Tukivastemallissa opettaja työskentelee tutkivalla työotteella arvioiden annetun tuen vaikuttavuutta. Säännöllisten seuranta-arvioiden avulla arvioidaan tuen vaikuttavuutta ja muokataan tuen sisältöä, kestoa ja intensiteettiä vastaamaan tuen tarvetta. Luennolla esitellään tutkimukseen perustuvia tukivastemallin käyttöesimerkkejä koulutasoisesta, ryhmätasoisesta ja yksilöllisesta tuesta.
Kouluttajat:
Aro Mikko, PsT, erityispedagogiikan professori, Jyväskylän yliopisto
Närhi Vesa, Dos., PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Jyväskylän yliopisto
Karhu Anne, KT, Yliopistonlehtori (erityispedagogiikka), Itä-Suomen yliopisto
Kinnunen Anne-Mari, KM, PsM, erityisluokanopettaja, Jyväskylän kaupunki
Savolainen Hannu, KT, dosentti, erityispedagogiikan professori
Savolainen Pirjo, KL, ProKoulu-ohjaaja, projektitutkija, Niilo Mäki Instituutti
Lukuteatteri lukusujuvuuden kehittymisen tueksi (työpaja 90 min)
Kohderyhmä: Perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Lukuteatterissa lukemisen päämäärä on oppia tulkitsemaan ja ilmaisemaan näytelmätekstejä, mikä harjoittaa oppilaan luetun ymmärtämisen, lukusujuvuuden ja ilmaisevan ääneenlukemisen taitoja. Taitojen lisäksi lukuteatteri tukee oppimismotivaatiota tarjoamalla merkittävän oppimiskokemuksen tavoitteellisen ryhmätyöskentelyn, itsensä ylittämisen ja saavuttamisen muodossa. Nämä tekijät saattavat kohentaa oppilaan käsitystä itsestään oppijana ja lukijana ja johtaa parempaan oppimismotivaation pitkällä aikavälillä. Työpajassa perehdytään toiminnallisesti lukuteatteritoimintaan lukemisen kohdennetun tuen muotona sekä kuullaan alustavia tuloksia ReadDrama -tutkimuksesta.
Kouluttaja:
Roosa Karhunen, FM, draamaopettaja, aineenopettaja, Niilo Mäki Instituutti
ILTAPÄIVÄN LUENNOT JA TYÖPAJAT
Strukturointi oppimisen tukena (työpaja 90 min) + etukäteistallenne 20 min
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Lapsen itseohjautuvuutta vahvistamaan. Käytännönläheisesti ennakoinnin ja visuaalisen jäsentämisen keinoista.
Kouluttajat:
Päivi Norvapalo, KM, ohjaava opettaja, työnohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Anu Pakkanen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Motorisen oppimisen vaikeudet (työpaja 90min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä mm. oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin, sekä fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Työpajassa pääset kokeilemaan miltä motoriikan oppimisvaikeus voi tuntua, ja samalla saat mukaasi käytännönläheisiä vinkkejä vaikeuden tunnistamiseen ja tukemiseen. Motorisen oppimisen vaikeuksien varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta voidaan vähentää mahdollista ongelmien syvenemistä.
Kouluttajat:
Piritta Asunta LitT, tutkija, Likes
Ida Mälkönen, TtM, fysioterapeutti
Onnistumisia vuorovaikutukseen (työpaja 45min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Onnistumisia vuorovaikutukseen oppilaan kanssa, jolla on ilmaisun/ymmärtämisen pulmaa; kommunikaation tukikeinoja eri tilanteisiin; välineitä ja vinkkejä sekä hyviä kokemuksia ja tarinoita onnistumisen kokemuksista.
Kouluttajat:
Heljä Happonen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Riina Niutanen, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Nepsy-näkökulma opetus ja ohjaustyöhön (työpaja 45 min)
Kohderyhmä: Koulun henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Neuropsykiatrinen valmennus, tuttavallisemmin Nepsy-valmennus, on kuntoutus-, tuki- ja ohjausmenetelmä, jonka tavoitteena on elämänhallinnan jäsentyminen, arjen sujumisen tukeminen, uusien käyttäytymismallien löytäminen ristiriitatilanteisiin, sekä itsetuntemuksen ja eheän minäkuvan rakentaminen.
Sisällöt: Ratkaisukeskeinen ja voimavaralähtöinen näkökulma ohjaamiseen ja opettamiseen. Nepsyjen erityisyydet ja pari käytännön työkalua.
Kouluttajat:
Ilona Lepistö, ohjaava kuntouttaja, Nepsy-valmentaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Jaakko Juvonen, Nepsy-valmentaja, koulunkäynninohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Yhteisopettajuus ja yhteistyö varhaiskasvatuksessa ja esi- ja alkuopetuksessa (luento 90 min)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
Sisällönkuvaus:
Opetetaan ja opitaan yhdessä – yhteisopettajuutta rakentamassa.
Yhteistyön vahvistaminen hyvinvointitaitojen avulla:
- tunnetaidot
- vuorovaikutustaidot
- ihmissuhdetaidot
- itsensä johtaminen
Kouluttajat:
Tiina Heikkinen, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Sari Granroth-Nalkki, KM, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Luentomateriaali:
Itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa leikin avulla (työpaja 90 min)
Kohderyhmä:
Sisällönkuvaus:
Työpajassa syvennetään itsesäätelyyn ja niiden vaikeuksiin liittyviä tietoja tutkimusten pohjalta sekä perehdytään Leikitään ja keskitytään yhdessä -hankkeen toimintamalliin, jossa 3-5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen kehitystä tuetaan varhaiskasvatuksen, perheiden ja sote-työntekijöiden yhteistyössä leikkien ja pelien avulla.
Kouluttajat:
Liisa Klenberg, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti
Sini Teivaanmäki, PsM, psykologi ja jatko-opiskelija, Niilo Mäki Instituutti
Päivi Moisio, KM, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Luentomateriaali: